Suinteresuotos šalys įtrauktos į dvejopo reikšmingumo vertinimą ne tik, kad užtikrinti, jog tvarumo kryptys bus visapusiškesnės, bet ir siekiant palaikyti gerus santykius su suinteresuotomis šalimis, išvengti galimų rizikų ateityje, imantis strategijos įgyvendinimo. Suinteresuotų šalių įtraukimas yra geroji tvarumo veiklų vystymo praktika, rekomenduojama tokių pripažintų tarptautinių tvarumo standartų kaip Pasaulinės atskaitingumo iniciatyvos (angl. Global Reporting Intiative), AA1000 Suinteresuotų šalių įtraukimo standarto (angl. AA1000 Stakeholder Engagement Standard) ir kitų tarptautinių institucijų gairėse.
Akcininko lūkesčiai
LTOU yra valstybės valdoma įmonė, kurios akcininkas, įgyvendinantis įmonės savininko teises ir pareigas, yra Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerija (SUMIN). Šaltinis, kuriuo remtasi, siekiant identifikuoti SUMIN, kaip suinteresuotosios šalies, lūkesčius – 2022 m. Lūkesčių raštas, tvirtinamas ketveriems veiklos metams. Lūkesčių rašte SUMIN išskiria šiuos tikslus: 1. Didinti pasiekiamumą, plečiant Lietuvos ekonomikai svarbių krypčių tinklą ir paslaugų įvairovę. 2. Kurti patrauklią aplinką verslui ir siekti pritraukti į oro uostus naujas investicijas. 3. Vystyti saugią ir tvarią oro uostų infrastruktūrą ir efektyviai ją valdyti.
Akcininkas minimam dokumente yra įvardindamas finansinius lūkesčius mini būtinybę siekti LR Vyriausybės nustatyto pelningumo, kapitalo struktūros rodiklius, pelno įmokos dydžio, kapitalo grąžos (ROE) rodiklio.
Taip pat keliami ir nefinansiniai lūkesčiai: 1) Didesnis Lietuvos pasiekiamumas oro transportu, 2) Konkurencingesnė investicinė aplinka, 3) Oro uostų infrastruktūros planavimas ir plėtra, 3) Klientų aptarnavimo kokybė, 4) Neaviacinių paslaugų plėtra, 5) Socialinė atsakomybė ir darbuotojų įsitraukimas, 6) Inovacijos, skaitmeninimas, darnumas, 7) Skaidrumas ir rizikos valdymas, 8) Lyderystė ir bendradarbiavimas, 9) Juridinės formos keitimas, 10) Geroji valdysena.
Partnerių lūkesčiai
LTOU partneriai – tai oro uoste įsikūrę prekybininkai, maitinimo, automobilių nuomos, transporto („Lietuvos geležinkeliai“, „Unipark“, pavėžėjai, taksi), antžeminio aptarnavimo ir kitų paslaugų keleiviams teikėjai, oro linijų bendrovės, žemės nuomos partneriai, institucijos, reguliuojančios veiklą, bei savivaldybės, maršrutų rėmėjai. Tam, kad būtų tiksliausiai įvardyti partnerių lūkesčiai, ši suinteresuotų šalių grupė yra išskaidoma į avia partnerius (oro linijos), neavia partnerius (maitinimo, prekybos, nuomos paslaugų teikėjai) ir savivaldas bei valstybines institucijas, veikiančias oro uostuose (muitinė, VSAT, policija ir kt.). Siekiant išsiaiškinti jų lūkesčius buvo atliktas partnerių NPS tyrimas bei giluminiai interviu su darbuotojais, tiesiogiai dirbančiais su šia suinteresuota šalimi.
Avia partneriai. Šių partnerių grupės ryškiausiai išreikštas poreikis – įsipareigojimų vykdymas (užtikrinant reikalingas priemones sklandžiai veiklai: būtina infrastruktūra ir paslaugos, orlaivių ir planuojamų keleivių srautų aptarnavimui). Jiems taip pat aktuali aiški nomunikacija. Specifinis šios grupės lūkestis – finansinė parama, ypač skatinant naujas kryptis. Šis lūkestis ypač sustiprėjo pandemijos metu.
Neavia partneriai. Neavia partneriai detaliau skirstomi į tiekėjus ir partnerius, perkančius paslaugas iš LTOU. Tiek tarp tiekėjų, tiek tarp paslaugas iš LTOU perkančių partnerių, dominuoja lūkestis sklandžiai veiklai, skaidrumui, įsipareigojimų vykdymui, aiškiai komunikacijai. Tiekėjai dėl žaliųjų pirkimų išsako dvejopą nuomonę, yra tiek puoselėjančių lūkesčius, kad įmonė turėtų daugiau žaliųjų pirkimų, kita tiekėjų grupė norėtų vėlinti šių pirkimų taikymą.
Instituciniai partneriai. Tarp institucinių partnerių lūkesčių dominuoja ekonominiai, besisiejantys su veiklos efektyvumu ir procesų sklandumu, aiškia komunikacija, ekonominių kaštų taupymu, plėtra. Aplinkosaugos srityje įvardijami lūkesčiai tvariai plėtrai, darniai veiklai ir efektyviai naudojamai energijai. Socialiniuose lūkesčiuose dominuoja saugumo užtikrinimas, darbuotojų sveikata ir kompetencijos bei patrauklus darbdavio įvaizdis. Per visas tris sritis persipina lūkestis darniai veiklai.
Darbuotojų lūkesčiai
LTOU periodiškai matuoja darbuotojų įsitraukimo indeksą. Ši informacija buvo pasitelkta, identifikuojant kolegų, kaip suinteresuotosios šalies, lūkesčius. Darbuotojų lūkesčiai susideda iš dviejų stambesnių grupių: ekonominių ir socialinių. Ekonominių grupėje pagrindinis lūkestis – efektyvi veikla. Jis apima ir bendradarbiavimą su kolegomis, efektyvų informacijos dalijimąsi, pasitikėjimą iš aukščiausio lygio vadovų. Socialinių lūkesčių grupėje išskirtini: bendravimas su kolegomis, darbdavio įvaizdis, emocinė sveikata, kompetencijų tobulinimas ir karjeros galimybės, prasmė darbe bei sąžiningas atlyginimas. Tarp lūkesčių, kuriems darbuotojai norėtų, jog būtų skirta daugiau dėmesio – karjeros galimybės, sąžiningas atlyginimas, motyvacija, efektyvi veikla (dalijimasis informacija ir bendradarbiavimas).
Klientų lūkesčiai
Pagrindinis informacijos šaltinis nustatyti klientų lūkesčiams – klientų apklausų rezultatai (NPS tyrimai). Klientų vertinimu, yra patenkinami bendri trijų oro uostų klientų lūkesčiai, susiję su oro uostų infrastruktūra (lengva orientacija, skrydžių informacijos ekranai, švara, laukimo vietų patogumas, tačiau per mažas maitinimo ir prekybos paslaugų asortimentas, sklandus aptarnavimas patikros punktuose), aptarnavimo kokybe (taip pat sklandus aptarnavimas patikros punktuose), susisiekimu su oro uostu viešuoju transportu (išskyrus Palangą). Klientai pakankamai aukštai vertina saugumo ir pasų kontrolės patikrų sklandumą. Klientams teigiamai vertinant patalpų švarą, jie pasigenda informacijos apie rūšiavimo galimybes. Iš sričių, neatitinkančių klientų lūkesčių, išsiskiria maitinimo ir prekybos ir paslaugų asortimentas bei šių vietų vertė už pinigus, susisiekimas viešuoju transportu (Palangoje) bei automobilių stovėjimo paslaugos (Vilniuje).
Visuomenės lūkesčiai
Visuomenė, kaip suinteresuotoji šalis, nėra vienalytė, turi skirtingas patirtis, pajamas, pomėgius ir pažiūras. Bendros tendencijos atskleidžia, jog plačioji visuomenė itin aktyviai naudojasi oro transportu – 2019 m. visame pasaulyje oro transportu keliavo apie 4,5 milijardo keleivių, prognozuojama, kad įveikus koronaviruso pandemijos iššūkius, šie skaičiai ateityje stipriai augs. Tačiau stiprėjantis diskursas apie klimato kaitą, griežtėjantis reguliavimas taršai didina žmonių sąmoningumą apie darnumą, todėl visuomenė vis daugiau dėmesio skiria darnumui, besirinkdama prekes ar paslaugas. Augantį visuomenės lūkestį darnumui atskleidžia ir tarptautiniai tyrimai. Sparčiai populiarėja darnus investavimas, darnumas tampa kertiniu aspektu, renkantis darbdavį, o ir pati darnumo sąvoka tampa suvokiama plačiau, apimant ne tik aplinkosaugos klausimus, bet ir socialines, ekonomines temas. Taigi, galima teigti, kad visuomenė išreiškia ypač stiprų lūkestį darnumui, o šis lūkestis, taikomas ir oro uostams, ateityje tik stiprės.
Apibendrinti LOU suinteresuotų šalių lūkesčiai pateikiami žemiau esančioje lentelėje.
Akcininkas |
Klientai |
Partneriai |
Darbuotojai |
Visuomenė |
Didesnis Lietuvos pasiekiamumas oro transportu |
Aptarnavimo kokybė |
Sklandi veikla |
Motyvacija |
Triukšmo mažinimas |
Konkurencingesnė investicinė aplinka |
Susisiekimas |
Įsipareigojimų vykdymas |
Bendravimas su kolegomis |
Atvira abipusė komunikacija |
Oro uostų infrastruktūros planavimas ir plėtra |
Poreikius atitinkanti infrastruktūra |
Specialistų įgūdžių stiprinimas |
Prasmė darbe |
Savanoriška grąža |
Klientų aptarnavimo kokybė |
Saugumas |
Užtikrinta reikalinga infrastruktūra ir paslaugos |
Darbdavio įvaizdis |
Patikima informacija |
Neaviacinių paslaugų plėtra |
|
Finansinė parama |
Emocinė sveikata |
Bendradarbiavimas |
Socialinė atsakomybė ir darbuotojų įsitraukimas |
|
Skaidrumas |
Kompetencijų tobulinimas ir karjeros galimybės |
Įmonės atstovų pasiekiamumas |
Inovacijos, skaitmeninimas, darnumas |
|
Operatyvi pagalba ir informacija |
Sąžiningas atlyginimas |
Vertė ekonomikai |
Skaidrumas ir rizikos valdymas |
|
Atvira, proaktyvi komunikacija |
Efektyvi veikla |
|
Lyderystė ir bendradarbiavimas |
|
Energijos efektyvumas |
|
|
Juridinės formos keitimas |
|
Saugumas |
|
|
Geroji valdysena |
|
Darni plėtra |
|
|
|
|
Darbdavio įvaizdis |
|
|
|
|
Darbuotojų sveikata ir kompetencijos |
|
|
|
|
Finansinė parama (avia partneriai) |
|
|