Informuojame apie pradedamus rengti Vilniaus, Kauno ir Palangos tarptautinių oro uostų perspektyvinius triukšmo žemėlapius, skirtus aerodromų triukšmo apsauginėms zonoms (toliau - TAZ) nustatyti.
Atsižvelgiant į galiojantį teisinį reguliavimą, TAZ teritorijos aplink Vilniaus, Kauno ir Palangos aerodromus bus nustatomos vieno iš Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nurodytų dokumentų pagrindu, t. y. Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinamuose žemėlapiuose, vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis Perspektyvinių triukšmo žemėlapių rengimo, derinimo, tvirtinimo, viešinimo ir triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo taisyklėmis (toliau – Taisyklės).
Parengtus perspektyvinius triukšmo žemėlapius akcinė bendrovė Lietuvos oro uostai (toliau – LTOU) teiks Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai viešinti ir tvirtinti. Viešas informavimas apie parengtus perspektyvinius triukšmo žemėlapius bus vykdomas Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 11 straipsnyje nustatyta tvarka. Pasibaigus perspektyvinių triukšmo žemėlapių viešinimo procesui, atsižvelgiant į Taisyklių nuostatas, minėti žemėlapiai bus tvirtinami Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu.
Apie patvirtintus perspektyvinius triukšmo žemėlapius, skirtus TAZ teritorijoms nustatyti, LTOU informuos Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 11 straipsnyje nustatyta tvarka. Patvirtintų ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotų perspektyvinių triukšmo žemėlapių pagrindu TAZ teritorijose bus taikomos aukščiau minėtame įstatyme nurodytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, t. y., siekiant apsaugoti asmenis ir jų gyvenamąją aplinką nuo triukšmo poveikio, TAZ teritorijose galios ribojimai statyti tik gyvenamosios, poilsio, gydymo paskirties pastatus, bendrojo ugdymo, profesinių, aukštųjų mokyklų, vaikų darželių, lopšelių mokslo paskirties pastatus, skirtus švietimo reikmėms, kitus mokslo paskirties pastatus, skirtus neformaliajam švietimui. Visų kitų aukščiau nepaminėtų paskirčių pastatų (t. y. viešbučių, administracinės, prekybos, paslaugų, transporto, gamybos, pramonės, garažų, sandėliavimo, specialiosios, sporto, kitos (sodų), pagalbinio ūkio ar kitos paskirties) statyba išlieka galima.
[[#ex]]
PAGRINDINIAI TEISĖS AKTAI
[[#ex]]
[[#ex]]
SUTRUMPINIMAI
[[#ex]]
[[#ex]]
Kodėl buvo inicijuotas aerodromų TAZ reglamentavimas?
Siekiant nuo orlaivių keliamo triukšmo apsaugoti arčiausiai oro uostų įsikūrusius gyventojus.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kuo remiantis aerodromams turi būti nustatomos TAZ?
Prievolė nustatyti TAZ aplink civilinius aerodromus su dirbtine orlaivių kilimo ir tūpimo tako, kuris yra ne trumpesnis kaip 1 200 metrų, danga, įtvirtinta 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojusio Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 (toliau - SŽNS įstatymas) 54 straipsnyje. TAZ keičia iki tol Triukšmo valdymo įstatyme Nr. IX-2499 (24 straipsnyje) įtvirtintą prievolę oro uostams nustatyti sanitarines apsaugos zonas (toliau - SAZ), atsižvelgiant į triukšmo lygį.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kuo skiriasi SAZ ir TAZ?
Nedraudžiama gyventi teritorijose, kuriose nustatyta ir įregistruota TAZ, o tuo tarpu SAZ teritorijoje negalėjo būti gyvenamosios paskirties pastatų.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kas nustato orlaivių keliamo triukšmo mažinimo priemones?
Remiantis Triukšmo valdymo įstatymu Nr. IX-2499, orlaivių keliamo triukšmo mažinimo priemones nustato Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kas atsakingas už aerodromų TAZ nustatymą?
Už TAZ nustatymą aerodromams su dirbtine orlaivių kilimo ir tūpimo tako, kuris yra ne trumpesnis kaip 1 200 metrų, danga, atsakinga aerodromą valdanti įmonė. Tarptautinių Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostų atveju už TAZ nustatymą, pagal teisės aktuose numatytą tvarką, atsako LTOU. Ši prievolė įtvirtinta Perspektyvinių triukšmo žemėlapių rengimo, derinimo, tvirtinimo, viešinimo ir triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo taisyklėse Nr. 1369 (toliau taip pat - Taisyklės).
[[#ex]]
[[#ex]]
Kuriems LTOU aerodromams nustatomos TAZ?
Lietuvos oro uostams: Vilniaus, Kauno bei Palangos.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kuo remiantis nustatomos TAZ ribos?
Remiantis teisės aktuose numatyta metodika, aerodromo TAZ nustatoma, atsižvelgus į modeliavimo būdu parengtą perspektyvinį triukšmo žemėlapį, kai prognozuojamas nakties triukšmo rodiklio (Lnakties) lygis viršija 55 dBA, o dienos, vakaro ir nakties triukšmo rodiklio (Ldvn) lygis viršija 65 dBA (Aviacijos įstatymo 13 straipsnis). Metinių triukšmo rodiklių Ldvn ir Lnakties vertės nustatomos taikant Europos civilinės aviacijos konferencijos 2005 m. gruodžio 7 d. ataskaitoje ECAC.CEAC Doc. 29 „Triukšmo kontūrų aplink civilinius oro uostus standartinio skaičiavimo metodo ataskaita. Trečias leidimas“ aprašytą metodiką.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kaip ir pagal kokią metodiką rengiami perspektyviniai triukšmo žemėlapiai?
Perspektyvinių triukšmo žemėlapių rengimo, derinimo, tvirtinimo ir viešinimo tvarka nustatyta Vyriausybės patvirtintose Perspektyvinių triukšmo žemėlapių rengimo, derinimo, tvirtinimo, viešinimo ir triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidų kompensavimo taisyklėse (toliau - Taisyklės).
Perspektyviniams triukšmo žemėlapiams, kurių pagrindu nustatomos TAZ, naudojami šie įvesties duomenys:
[[#ex]]
[[#ex]]
Kokius ribojimus numato TAZ reglamentavimas gyventojams ir/ar verslui?
Aerodromo TAZ draudžiama:
[[#ex]]
[[#ex]]
Ar ribojimai statyti gyvenamosios, poilsio, gydymo ir kt. paskirties statinius galios ir tiems, kurie statybos leidimus bus gavę iki perspektyvinių triukšmo žemėlapių patvirtinimo bei įregistravimo?
Jeigu minėtų paskirčių pastatams jau buvo gauti statybą leidžiantys dokumentai iki TAZ patvirtinimo bei įregistravimo dienos, tuomet ribojimai tokių pastatų statybai netaikomi. Specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos tik ūkinei veiklai ir (ar) kitai veiklai, kuri bus pradėta planuoti ir (ar) vykdyti po TAZ patvirtinimo ir įregistravimo.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kas galima TAZ gyventojams ir/ar verslui?
Aerodromo TAZ viešbučių, administracinės, prekybos, paslaugų, transporto, gamybos, pramonės, garažų, sandėliavimo, specialiosios, sporto, kitos (sodų), pagalbinio ūkio ar kitos paskirties statyba ir rekonstrukcija galima, TAZ apribojimai netaikomi.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kokios paskirties pastatuose gali būti įrengiamos triukšmą mažinančios priemonės, už kurias bus galima gauti kompensaciją?
Remiantis Taisyklių nuostatomis (Taisyklių 18 punktas), triukšmą mažinančios priemonės gali būti įrengiamos gyvenamosios paskirties pastatuose, poilsio, gydymo, bendrojo ugdymo, profesinių, aukštųjų mokyklų, vaikų darželių, lopšelių, mokslo paskirties pastatuose, skirtuose švietimo reikmėms, ir kituose pastatuose, skirtuose neformaliajam švietimui.
[[#ex]]
[[#ex]]
Už kokių triukšmą mažinančių priemonių įsirengimą galima gauti kompensaciją?
Pažymėtina, kad bus kompensuojamos tos Taisyklėse numatytos triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo išlaidos, kurios patiriamos ne anksčiau kaip po perspektyvinių triukšmo žemėlapių, skirtų kompensacijoms išmokėti, viešo paskelbimo Taisyklių 12 punkte nustatyta tvarka. Taisyklių 18 punkte rasite minėtų teritorijų nustatymų principus.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kokiam laikotarpiui nustatomi TAZ apribojimai?
Pagal teisės aktus nustatytų TAZ galiojimas yra neribotas.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kada turėtų įsigalioti TAZ reglamentavimas?
TAZ ir jose taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos įsigalioja nuo perspektyvinių triukšmo žemėlapių, skirtų TAZ nustatyti, patvirtinimo bei įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kokiais terminais ir kaip bus galima teikti prašymus dėl kompensacijų gavimo?
Prašymai dėl kompensacijų už triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimą galės būti pateikiami ne vėliau kaip per 3 metus nuo perspektyvinių triukšmo žemėlapių viešo paskelbimo dienos ir kompensacijos pareiškėjams išmokamos ne ilgiau kaip per 3 metus nuo prašymų patvirtinimo dienos.
Detali prašymų pateikimo tvarka, reikiami pateikti dokumentai ir kt. reglamentuojama Taisyklių IV skyriuje.
[[#ex]]
[[#ex]]
Kaip žinoti, kokio dydžio kompensaciją galiu gauti?
Maksimalus kompensacijos už vienbutį gyvenamąjį pastatą dydis (įskaitant PVM) yra 6000 Eur (TAZ II teritorijoje), tačiau kompensacijos dydis priklauso ir nuo patalpų, kuriose įrengiamos triukšmo mažinimo priemonės, naudingojo ploto, nurodyto Nekilnojamojo turto registro centrinio duomenų banko išraše. Maksimalių kompensacijų dydžių sąrašas pateiktas Taisyklių 1 priede.
Triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimo tame pačiame pastate (patalpoje) išlaidos kompensuojamos tik vieną kartą, tai yra pakartotinės kompensacijos už tų pačių ar kitų triukšmo mažinimo priemonių įgyvendinimą tame pačiame pastate (patalpoje) nemokamos, išskyrus Taisyklių 21 punkte numatytą atvejį.
[[#ex]]
[[#ex]]
Ką daryti ir kur kreiptis, jei turiu papildomų klausimų dėl TAZ reglamentavimo?
Galite kreiptis el. paštu: [email protected]
[[#ex]]